Välkommen till mig!



Bloggen som mest handlar om betong, lite trädgård och mycket annat!

Lämna gärna en kommentar när du besöker min sida:)

Har du frågor om något? Lämna din mailadress i en kommentar så hör jag av mig.
Finns också på Instagram, malimolis heter jag där.


lördag 27 mars 2010

Växthuset

Så här såg det ut på vår alltan varje år förut.
Fullt av frösådder, tyger hängde som skydd för solen. Inte så fint och framför allt inte kul. Det är ju på våren man vill använda sin inglasade alltan! Att sitta på:)
Mellan den vita bänken (syns dåligt) och lekstugan skulle det passa med ett växthus.
Så blev det. Beställde ett på mässan i Älvsjö 2006. Det är ett Juliana från Willab och är på 6,5 kvadrat. Här har själva stommen kommit upp på sockeln och jag har provställt 2 pallkragar.

Tegelplattor... att använda i växthuset.
Slog sönder och lade mellan plattor jag gjutit i betong. Alla slog jag inte sönder en del behöll jag och ställde krukor på. Valde att lägga plattorna löst på duk. Då kunde man lätt plocka bort om man vill ha på annat sätt. 3 pallkragar valde jag att ha.



På bilden nedan har jag inte lagt plattor än...
Stenarna har jag fått. Vände man på dom var dom ihåliga.
Kanon att plantera i.
Längs ena långsidan planerade jag att ha solrosor.
Här pågår nog arbetet med tegelplattorna,
samtidigt som jag börjat planera för pallkrageodling
Här är tagetes planterad...
Bild innefrån växthuset, på den vita bänken började jag en gång att gjuta...
Den här bilden är tagen från samma plats som bild nr 2. Här ser man också mitt första projekt! Armeringsbersån med paraboldammen.
...tomaterna växer ordentligt i alla fall.
2009 och omskolning av plantor sker. Sådder på underbevattningsbrickor från Willab
Hösten 2008 plockade jag bort en pallkrage.
Fyllde på med mer plattor. Tog bort tegelplattorna som börjat gå sönder.
Har dom nu bara att fylla ut med i kanten.
Möblerna är bara inne för vinterförvaring.
Dom står annars i armeringsbersån.

Utanför, har numera en del perenner och fyller på med ettåringar.
Lite taklök i krukor
En blomma för dagen... lite törstig!

Då jag plockade bort en pallkrage började jag odla mer i hinkar.
Här ser man tegelbitarna mot kanterna. Dom har vitnat lite i kanterna.
Utanför längst ena långsidan har jag alla år haft solrosor. Här en bild där man ser dom genom växthustet.
Avslutar med en bild på en solros.



1 kommentar: