Välkommen till mig!



Bloggen som mest handlar om betong, lite trädgård och mycket annat!

Lämna gärna en kommentar när du besöker min sida:)

Har du frågor om något? Lämna din mailadress i en kommentar så hör jag av mig.
Finns också på Instagram, malimolis heter jag där.


söndag 8 januari 2012

Vi har skaffat vattensköldpaddor.
En vecka före jul flyttade dom in till oss.
Det är tre stycken i olika storlekar och förmodligen olika sorter...
Ingen av dom har fått något namn men dom går under namnen "Den stora", "Den Mellanstora" och "Den lilla".
Den stora är en:
Trachemys scripta troostii
Gulörad vattensköldpadda
Den lilla en
Chinemys Reevesii
Reeves Kärrsköldpadda
Den här vet jag inget om ännu... var väldigt rädd när han kom men nu mest nyfiken.
Dom gillar verkligen att vila på varandra. Ibland hör man ett plums... då har någon trillat av:)
Här bor dom. Den röda lampan är en värmelampa dom gärna ligger under. 
Läste att man med fördel skulle ge dom mat utanför akvariet. Överbliven mat smutsar inte ner i akvariet.
Skaffade tre hinkar men "Den stora" var FÖR stor för sin hink... här har jag gett dom olika sorters mat för att se vad dom gillar. 
Jag gav dom räkor med skal, uppskattas lika mycket av alla tre.
Mygglarver åt alla ganska bra av.
Sallad åt bara "Den stora"
Torrfoder gick bra till alla tre.
Köpte en balja så kunde alla kunde äta ordentligt! Här har dom fått torrfoder alla tre. 
Så när dom dom tillbaka hem, låg dom så här i 5 timmar!
Dom bytte plats lite senare. "Den stora" kröp upp på "Den mellanstora" där låg han och spretade med benen tills han tappade balansen och for i!

5 kommentarer:

  1. oh sådana fina. När jag var sådär tio så hade jag och min syster en rödörad sådan som din gulörade. Tänk jag minns inte ens vart han hade sitt bo, men jag minns att han bet mig en gång. Så en sommar då han var några år så var han úte i en balja med nät över för vi var rädda att fåglar skulle ta honom. men nätet var väl undanböjt och han var borta vi vet fortfarande inte var han blev av,,,

    Vad mycket fint du gjort i helgen gillar när du stickar och sedan tvättar i maskin,det ros pannbandet var med läckert,har aldrig provat men det blir så fint med tovat i maskin.
    Ha en go vecka kra m Monica

    SvaraRadera
  2. Hej vad roligt och vad jobb ni skaffar er! Tips på nanm är från Turtles, vi döpte våra efter dem! Men det var länge sen nu. Fina handarbeten du gjort! Du bad om mönster, jag ska försöka beskriva åte dig via mail!
    Ha en skön kväll
    Marie1

    SvaraRadera
  3. Vilka söta små krabater! Min granne har också tre sköldpaddor, de heter Fredag, Lördag och Söndag! Ett litet namntips!

    Titta in till mig i växthuset, det finns något till dig där! Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Först ville jag bara tala om att jag råkade hamna på din sida när ja sökte "gjuta rabarberblad i betong" och har sedan dess fastnat och besökt din blogg lite då och nu. Måste verkligen ösa beröm och gillande över din pysselförmåga, hade jag haft 1/10 del av din förmåga vore ja lycklig. Jätte mycket fina grejer! Tänkte jag skulle försöka mig på rabarberbladen i sommar, om ja törs ;) och att man kan få tummen ur.. Du inspirerar såå.
    Jag hade två vattensköldpaddor när jag var yngre som jag döpte till Doris och Gösta. Tog ut dom i en liten pool på sommarn och ja kommer ihåg att dom gillade fiskbullar, ett litet tips..
    Tack för rolig läsning och bilder på dina verk =) Hälsningar Carola

    SvaraRadera
  5. Åå vilka fina sköldpaddor, jag hade två rödörade vattensköldisar när jag var yngre, Olivia & Emmy hette dom. Smart att mata dom utanför akvariet, det gjorde inte jag så det luktade ganska illa hihi. Jättefina handledsvärmare, vad kostar dom?

    Kram på dig, Ninna

    SvaraRadera