Välkommen till mig!



Bloggen som mest handlar om betong, lite trädgård och mycket annat!

Lämna gärna en kommentar när du besöker min sida:)

Har du frågor om något? Lämna din mailadress i en kommentar så hör jag av mig.
Finns också på Instagram, malimolis heter jag där.


onsdag 27 januari 2010

Betongkurs på Öland 27-28/6 -09

Av Annika Lund på Öland blev jag inbjuden på kurs där Malena Skote var kursledare. En kompis ville direkt följa med när jag berättade om kursen! Vi åkte ner redan på fredagkväll och bodde på Scandic hotell i Kalmar.
Väldigt många har frågat mig VARFÖR jag skulle på betongkurs? Du som gör så mycket själv… och ända till Öland!
Ja, det kan man ju undra. Men jag lärde mig en hel del även om jag inte provade på annat än vanlig betong och hyperturfa! Dessutom träffade jag trevliga kamrater! Bla Karina som lärt "känna" på tradgardsblogg.se! Visste det skulle finnas andra bloggare men blev ändå väldigt överaskad när Karina frågade om jag var Marie-Louise. Vi hade hamnat vid samma bord! Här en bild på Karina.

Nackdelen med att åka långt var ju hur man skulle frakta… men gjorde man inte så stora saker så funkade det bra.
Förutom att prova hyperturfa så provade jag att färga betongen. Fick se när Malena visade olika alternativ att göra formar i silikon. Nåt jag bara måste prova på. Sen köpte jag Malenas senaste bok.
Så här såg det ut från min plats där jag arbetade...

På bilden nedan… här har vi förberett inför gjutningen

Här nedan visar Malena hur man gör sfärer i betongspackel på badboll. Nåt som var svårt att frakta hem så det ska jag prova hemma.


Nedan har jag gjutit lite…




Lite av det som min kompis Kristina gjort

Under all den här plasten döljer sig sfärer och rabarberblad

När vi tyckte att vi gjutit färdigt på söndagen så packade vi in allt i bilen och åkte och åt. Köpte oss en hamburgare och åt på en gräsmatta vid havet.

Sen hann vi med ett besök på Ikea i Kalmar innan vi styrde kosan hemåt.
Där hittade jag en blomma som jag stack ner i det sista jag gjöt innan vi gav oss. Så det blev att packa upp verktygslådan med betongverktygen och knipsa skaftet på parkeringen! Ja, en riktig ”betongtok” det är jag allt:)

Här har jag samlat en del av det jag gjorde...
Det här är det jag gjorde på söndagen, som jag fick frakta i svårhanterligt tillstånd i bilen! MEN det gick. Ni ser blomman jag stack ner på parkeringen vid IKEA

Gjutna i bollar, den till vänster med blandning av rödfärgad betong.

Såna här har jag gjort förut men aldrig med mosaik…

Gjutna i champanjeglas i plast med liten kakform i.

Hyperturfa, det tog ett tag innan den torkade!

Den här gjorde jag så att jag la en pepparkaksform i botten på en smörask. Klickade ner betong runt om. Satte i en liten tråd som jag sedan fäste en
prisma i. Tyvärr sprack den sönder när jag packade upp den här hemma. ”Lagade” med hjälp av tunn silvertråd och hängde den i trädet.

Nedan: så här använde jag mina grejer



1 kommentar:

  1. Himmel vad mycket fint! Jag vill också lära mig.
    Hyperturfa?? vad är det?

    SvaraRadera